[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 zdania zawierajàce imies"owowe równowaÝniki zda’, np. Walking in the street I met a friend, Having
eaten our lunch we went for a walk.
 zdania z czasownikami wish, np.: We wish the snow would stop.; used to /would, np. I used to got to the
cinema quite often when I was a student;When I lived there I would never go to this place.
Faza III
W tej fazie, oprócz utrwalania poznanych dotychczas struktur gramatycznych, naleÝy zwróciç stosunko-
wo duÝà uwag´ na poprawnoÊç gramatycznà wypowiedzi ustnych i pisemnych, na s"owotwórstwo, sk"ad-
ni´ grupy czasownikowej (czasownik + bezokolicznik lub czasownik + rzeczownik ods"owny), zdania
przydawkowe ograniczajàce i nieograniczajàce, przyimki wyst´pujàce po czasownikach i rzeczownikach
oraz zwiàzki wyrazowe (collocations). W fazie III nie wprowadza si´ nowego materia"u gramatycznego,
g"ówny nacisk k"adzie si´ natomiast na doskonalenie juÝ przyswojonej wiedzy i umiej´tnoÊci.
28
IV. PRZEWIDYWANE OSIÑGNI¢CIA UCZNIÓW
W ramach prac zespo"u Rady Europejskiej ds. j´zyków nowoÝytnych podejmowane sà próby opraco-
wania uniwersalnej skali osiàgni´ç, która pozwoli umiejscowiç (za"oÝone w programach nauczania
poszczególnych krajów cz"onkowskich) poziomy kompetencji dla róÝnorodnych sprawnoÊci (Modern
Languages:Learning,Teaching,Assessment A Common European Framework of reference.Modern Lan-
guages. Council for Cultural Co-operation. Education committee, Draft 2, March 1997). Skal´ t´ wyko-
rzystujemy przy ocenie osiàgni´ç uczniów polskiego liceum.
Zak"adamy, Ýe w momencie rozpocz´cia nauki w liceum ucze’ kontynuujàcy nauczanie j´zyka
angielskiego po szkole podstawowej i gimnazjum b´dzie si´ charakteryzowaç kompetencjà zbliÝonà do
poziomu Threshold level 1990 (J. A. van Ek, J.Trim). Natomiast uczniowie, którzy dopiero rozpocz´li
nauk´ j´zyka angielskiego w gimnazjum najprawdopodobniej b´dà si´ charakteryzowaç kompetencjà
za"oÝonà dla poziomu Waystage 1990 (J. A. van Ek, J. Trim). Oba wspomniane dokumenty adresowane
sà do twórców programów, materia"ów nauczania i w"adz oÊwiatowych. Zosta"y opracowane wed"ug tej
samej filozofii, róÝnià si´ jedynie w za"oÝonym poziomie kompetencji w ramach sprawnoÊci j´zykowo-
komunikacyjnych. Poziom Threshold level charakteryzuje osob´, która potrafi si´ pos"ugiwaç j´zykiem
angielskim w róÝnych typowych, przewidywalnych i nieprzewidywalnych sytuacjach, a takÝe bez przy-
gotowania moÝe podjàç rozmow´ na znane sobie tematy. Poziom Waystage charakteryzuje uÝytkow-
nika j´zyka, który jest w stanie komunikowaç si´ w sytuacjach rutynowych, wymieniaç informacje na
znany sobie temat, jednakÝe nie bez pewnego wysi"ku a takÝe pomocy ze strony interlokutora.
Ko’czàc nauk´ ucze’ szko"y Êredniej powinien natomiast osiàgnàç poziom zaawansowany, wykra-
czajàcy poza poziom Threshold level. JednakÝe, ze wzgl´du na moÝliwe wspomniane juÝ zróÝnicowanie
na poczàtku klasy I, uczniowie, którzy startujà z niÝszego pu"apu w wyniku nauczania w liceum osiàgnà
poziom Threshold lub wykroczà poza ten poziom tylko nieznacznie.
RównieÝ zróÝnicowane wczeÊniejsze i aktualne kontakty uczniów z uÝytkownikami j´zyka angiel-
skiego (od ca"kowitego ich braku po cz´ste kontakty, wynikajàce z prywatnych lekcji lub s"uÝbowych
i towarzyskich powiàza’ rodziców) mogà mieç wp"yw na osiàgni´cia niektórych z nich.
Dlatego teÝ rozpoczynamy nauczanie od poziomu niÝszego niÝ zak"adany, aby dok"adnie zdiagno-
zowaç moÝliwoÊci i potrzeby uczniów. Przedstawiajàc w tym rozdziale list´ sprawnoÊci, którymi powi-
nien umieç wykazaç si´ ucze’ po zako’czeniu poszczególnych faz kursu, a takÝe zamieszczajàc przyk"a-
dy tekstów i çwicze’ odpowiadajàcych tym sprawnoÊciom, wprowadzono dwa poziomy nauczania (I,
II), podobnie jak to ma miejsce w cytowanych dokumentach europejskich. Poziom I stanowi absolutne
minimum, które moÝe byç zrealizowane przez kaÝdego ucznia kontynuujàcego nauk´ po gimnazjum,
u którego nie nastàpi"o istotne zak"ócenie procesu edukacyjnego. Poziom II b´dzie charakteryzowaç
uczniów, którzy realizowali program rozszerzony bàdê rozpocz´li nauk´ wczeÊniej.
W miar´ moÝliwoÊci edukacyjnych zaleca si´ stosowanie podzia"u klasy na grupy o zróÝnicowanym
poziomie uczniów. W razie duÝego zróÝnicowania poziomów nauczyciel powinien organizowaç prac´
w grupach, opierajàc si´ na materia"ach w"aÊciwych dla danego poziomu. Na przyk"ad ten sam temat mo-
Ýe byç realizowany na podstawie róÝnych tekstów, lub teÝ moÝna stawiaç przed uczniami róÝne zadania.
Przygotowny przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne kurs Open-Mind, który wykorzystano dla
demonstracji standardów osiàgni´ç w I i II fazie, przewiduje, Ýe uczniowie opanowali sprawnoÊci komu-
nikacyjne w podstawowym zakresie.
Faza I
Po zako’czeniu kursu wyrównawczo-utrwalajàcego ucze’ powinien byç w stanie porozumieç si´, w mia-
r´ p"ynnie i poprawnie wymieniajàc informacje dotyczàce jego osoby i zainteresowa’. Ucze’ wykorzy-
stuje cztery podstawowe sprawnoÊci w wymienionym zakresie.
S"uchani e
Ucze’:
 rozumie komunikaty skierowane bezpoÊrednio do niego;
 rozumie informacje o sprawach zwiàzanych z typowymi sytuacjami (rozpoznaje myÊl ogólnà, szcze-
gó"y oraz wnioski  jeÊli sà jasno sformu"owane);
www.wsip.com.pl 29
 jest w stanie Êledziç tok wypowiedzi dzi´ki znajomoÊci standardów semantycznych spotykanych w zna-
nych sobie typach informacji (np. wyjaÊnienia nauczyciela, krótkie teksty narracyjne);
 wykazuje si´ zrozumieniem tekstów róÝnego rodzaju w wielu typowych kontekstach, dotyczàcych
równieÝ wydarze’ przysz"ych i przesz"ych. Komunikaty wypowiedziane sà w normalnym tempie, ale
w sytuacji zak"óce’ moÝe potrzebowaç powtórzenia.
Mówi eni e
Ucze’:
 jest w stanie wziàç udzia" w konwersacji w sytuacjach typowych lub rozmawiaç na interesujàce go te-
maty, wyraÝajàc swoje uczucia, Ýyczenia i opinie z zastosowaniem rutynowych Êrodków j´zykowych;
 sam zaczyna inicjowaç rozmow´ na tematy zwiàzane z aktualnymi zdarzeniami, przysz"ymi i prze-
sz"ymi;
 zaczyna radziç sobie z brakiem informacji (lukà informacyjnà). Jego wypowiedzi mogà zawieraç b"´-
dy i wahania, ale sà zrozumia"e.
Czytani e
Ucze’:
 rozumie róÝnego rodzaju teksty dydaktyczne i stereotypowe teksty oryginalne (artyku"y, instrukcje,
reklamówki, og"oszenia);
 odróÝnia zawarte w nich informacje o faktach od opinii autora;
 umie korzystaç z materia"ów pomocniczych, wybraç teksty/ksiàÝki w"aÊciwe dla jego poziomu i zain-
teresowa’, znaleêç potrzebne informacje w s"ownikach i gramatykach;
 potrafi wyszukaç odpowiednie informacje w materia"ach informacyjnych codziennego uÝytku.
Pi sani e
Ucze’:
 potrafi napisaç zwarty tekst (np. list prywatny i oficjalny, notatk´ w pami´tniku, informacj´, stresz-
czenie, krótkie wypracowanie) wyraÝajàcy jego pomys"y, opinie i uczucia;
 stosuje w"aÊciwy szyk zdania, chociaÝ moÝliwe sà jeszcze niedok"adnoÊci;
 zaczyna rozróÝniaç styl formalny i nieformalny.
Przyk"adowe çwiczenia wykorzystujàce obok receptywnych, równieÝ produktywne
sprawnoÊci komunikacyjne, tj. mówienie i pisanie
POZIOM I
1. Read the following text. What information is new to you?
England, (Great) Britain, or United Kingdom?
Sometimes English language learners use  England or  English when they want to say  Britain or
 British . This sometimes annoys the Scots or the Welsh. What s the difference? Britain, or Great Britain,
consists of three parts: Scotland, Wales and England. The United Kingdom consists of Great Britain and
the northern part of Ireland. The full name of the United Kingdom is  The United Kingdom of Great [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natalcia94.xlx.pl