[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać z modelu podstawowego dowolny wzornik elementu cholewki,
2) dokonać obrysu wzornika na papierze milimetrowym,
3) obliczyć powierzchnię netto narysowanego wzornika,
4) narysować układ czterech uło\onych tak samo elementów,
5) wyznaczyć na ka\dym obrysie te same punkty kontrolne,
6) wykreślić równoległobok łącząc punkty kontrolne,
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
7) wyznaczyć powierzchnię brutto jednego elementu dzieląc powierzchnię równoległoboku
przez ilość wykreślonych w nim elementów,
8) obliczyć współczynnik układalności wzornika korzystając ze wzoru zamieszczonego
w materiale nauczania,
9) zaprezentować wyniki swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie,
- pokaz z objaśnieniem.
Zrodki dydaktyczne:
- ołówek, linia, papier milimetrowy,
- wzornik wierzchu wybranego elementu, plansza obrazująca sposób wyliczania
współczynnika układalności,
- literatura z rozdziału 7 Poradnika dla nauczyciela.
wiczenie 4
Wyznacz procent odpadu międzywzornikowego dla dowolnie wybranego wzornika,
korzystając z opisu zawartego w materiale nauczania.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia nauczyciel powinien omówić sposób
oznaczania procentu odpadu międzywzornikowego dla dowolnie wybranego wzornika. Uczeń
powinien przeczytać odpowiedni fragment rozdziału Materiał nauczania. wiczenie powinno
być wykonywane samodzielnie przez ka\dego ucznia lub w zespołach dwuosobowych.
Nale\y zwrócić uwagę na dokładność obliczania procentu odpadu międzywzornikowego. Po
prezentacji obliczeń powinna wywiązać się dyskusja, którą podsumowuje nauczyciel.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać z modelu podstawowego dowolny wzornik elementu cholewki,
2) dokonać obrysu wzornika na papierze milimetrowym,
3) obliczyć powierzchnię netto narysowanego wzornika,
4) narysować układ czterech uło\onych tak samo elementów,
5) wyznaczyć na ka\dym obrysie te same punkty kontrolne,
6) wykreślić równoległobok łącząc punkty kontrolne,
7) wyznaczyć powierzchnię brutto jednego elementu dzieląc powierzchnię równoległoboku
przez ilość wykreślonych w nim elementów,
8) obliczyć procent odpadu międzywzornikowego korzystając ze wzoru zamieszczonego
w materiale nauczania,
9) zaprezentować wyniki swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie,
- pokaz z objaśnieniem.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Zrodki dydaktyczne:
- ołówek, linia, papier milimetrowy,
- wzornik wierzchu wybranego elementu, plansza obrazująca sposób wyliczania procentu
odpadu międzywzornikowego,
- literatura z rozdziału 7 Poradnika dla nauczyciela.
wiczenie 5
Wyznacz średni współczynnik układalności dla jednej pary cholewek, korzystając z opisu
zawartego w materiale nauczania.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia nauczyciel powinien omówić sposób
wyznaczania średniego współczynnika układalności dla pary cholewek i zaprezentować
przykładowe obliczenia. Uczeń powinien przeczytać odpowiedni fragment rozdziału Materiał
nauczania. wiczenie powinno być wykonywane samodzielnie przez ka\dego ucznia lub
w zespołach dwuosobowych. Wyliczenia mo\na przedstawić w formie tabeli. Nale\y zwrócić
uwagę na ich dokładność. Po prezentacji obliczeń powinna wywiązać się dyskusja, którą
podsumowuje nauczyciel.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dokonać obrysu wzorników ka\dego elementów składowych cholewki na papierze
milimetrowym,
2) obliczyć powierzchnię netto ka\dego narysowanego wzornika,
3) wyznaczyć powierzchnię brutto dla ka\dego elementu cholewki dzieląc powierzchnię
równoległoboku przez ilość wykreślonych w nim elementów,
4) obliczyć średni współczynnik układalności dla jednej pary cholewek korzystając ze
wzoru zamieszczonego w materiale nauczania,
5) ocenić wzór cholewki pod względem ekonomicznym.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie,
- pokaz z objaśnieniem.
Zrodki dydaktyczne:
- ołówek, linia, papier milimetrowy,
- wzorniki wierzchu wybranej pary cholewek, plansza obrazująca sposób wyliczania
powierzchni brutto oraz średniego współczynnika układalności dla pary cholewek,
- literatura z rozdziału 7 Poradnika dla nauczyciela.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
6. EWALUACJA OSIGNI UCZNIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]