[ Pobierz całość w formacie PDF ]
138
się więc, że Chrystus posiada tę władzę w najwyższym stopniu godności.
Rozwiązanie trudności. 1. Charakter [sakramentalny] zawiera w swym pojęciu ideę
pochodzenia od kogoś innego. Dlatego władza kluczy" w nas, pochodząc od Chrysia
jest następstwem owego charakteru, którym upodobniamy się do Chrystusa, ale z tego,
co jest Jego istotnością Była więc ze zjednoczenia natury boskiej i ludzkiej w jed-ii
Osobie).
3. Władza kluczy" u Chrystusa nie była mocą sakramentalną. Była natomiast
zródłem mocy sakramentalnej kluczy".
Artykuł 3
CZY TYLKO KAPAANI MAJ WAADZ KLUCZY"?
Postawienie problemu. Wydaje się, że nie tylko kapłani mają ową władzę kluczy",
gdyż:
1. Zw. Izydor powiada115, że zadaniem odzwiernych jest odróżnianie dobrych od
złych i przyjmowanie dobrych oraz wykluczanie złych. A na tym przecież polega
władza kluczy". A więc nie tylko kapłani, ale także odzwierni (ostiariusze) mają
władzę kluczy".
2. Kapłani otrzymują władzę kluczy" od Pana Boga podczas świętego
namaszczenia. Ale także królowie mają od Pana Boga władzę nad ludem wiernych i
namaszczeniem są uświęceni. A więc nie tylko kapłani mają władzę kluczy".
3. Kapłaństwo to stanowisko przysługujące poszczególnym osobom, podczas gdy
władzę kluczy", jak się zda je, może mieć całe zgromadzenie, gdyż np. niektóre
kapituły mogą rzucać klątwę a to przynależy do władzy kluczy". A więc nie tylko
poszczególni kapłani mają tę władzę.
4. Kobieta nie może przyjąć święceń kapłańskich, skoro według św. Pawła (I Kor
14,34) nie przystoi, by nauczały (w kościele). A przecież, jak się zdaje, niektóre
kobiety posiadają władzę kluczy", np. ksienie, które sprawują duchowe rządy nad
podwładnymi (mniszkami). A więc nie tylko kapłani posiadają władzę kluczy".
Ale z drugiej strony: 1. Zw. Ambroży powiada116, to prawo wiązania i
rozwiązywania powierzono tylko kapłanom". 2. Ponadto przez władzę kluczy"
139
człowiek staje się pośrednikiem między Panem Bogiem a ludem. A to należy tylko do
kapłanów, bo jak mówi św. Paweł, kapłan z ludzi brany dla ludzi bywa ustanowiony
w sprawach odnoszących się do Boga, aby składał dary i ofiary za grzechy" (Hbr 5,1).
A więc tylko kapłani posiadają władzę kluczy".
Odpowiedz. Dwojaka jest władza kluczy": jedna odnosi się bezpośrednio do nieba,
usuwająca przeszkody wstępu do niego przez odpuszczenie grzechów i ta władza
wypływa ze święceń kapłańskich. Posiadają ją tylko kapłani, gdyż tylko oni są
wyznaczeni dla ludu w sprawach, które odnoszą się bezpośrednio do Pana Boga: druga
władza kluczy" odnosi się. do nieba tylko pośrednio, a mianowicie za pośrednictwem
Kościoła wojującego, który prowadzi do nieba. Tą bowiem władza, wyklucza się lub
dopuszcza się do społeczności Kościoła wojującego przez klątwy i przez
rozgrzeszenia. Także ci, którzy nie są kapłanami mogą posiadać tę władzę, gdy mają
jurysdykcję w sprawach zewnętrznych, np. archidiakoni, ci, którzy już są wybrani na
biskupów, ale jeszcze nie zostali wyświęceni, a także inni, którzy mają prawo rzucania
klątwy. Ale nie jest to władza kluczy" w ścisłym znaczeniu, ale tylko pewne
przygotowanie do niej.
Rozwiązanie trudności.
1. Ostiariusze mają klucze" w znaczeniu obowiązku strzeżenia rzeczy
materialnych, znajdujących się w kościele. Mają uważać, kogo wpuścić, a kogo nie
wpuścić, rozsądzając nie własną powagą, ale wykonując sąd kapłanów. Są więc, jak
się zdaje, tylko wykonawcami władzy kapłańskiej.
2. Królowie nie mają żadnej władzy w sprawach duchowych, nie posiadają więc
władzy kluczy" do Królestwa niebieskiego. Mają natomiast władzę w sprawach
doczesnych, którą także otrzymują jedynie od Pana Boga, jak to powiedział św. Paweł
Apostoł (Rz 13,1): Nie ma bowiem władzy, która by nie pochodziła od Boga, a te
które są, zostały ustanowione przez Boga". Namaszczenie nie udziela im święceń, ale
wyraża tylko, że ich wysoka władza pochodzi od Chrystusa, aby rządzili narodem
chrześcijańskim, będąc sami poddanymi Chrystusa.
3. W sprawach cywilnych sędzia ma pełną władzę, podobnie jak i król. Niekiedy
jednak ta władza jest rozdzielona na różne urzędy, niekiedy na zasadzie równości, jak
stwierdza Arystoteles117. Tak samo jurysdykcję duchową może mieć tylko jedna
140
osoba, np. biskup, albo wiele osób równocześnie, jak np. kapituła. W ten sposób mają
zbiorowo władzę kluczy", ale nie mają zbiorowo kluczy święceń".
4. Kobieta, według Apostola, podlega (mężowi) i dla tego nie może mieć żadnej
władzy duchowej jurysdykcji. Także Arystoteles twierdzi, że następuje zepsucie
obyczajów, gdy rządy dostają się w ręce kobiet. Kobiety więc nie posiadają ani władzy
święceń, ani jurysdykcji. Powierza się jednak im pewną władzę kluczy" np. w
karaniu pod ległych im kobiet ze względu na niebezpieczeństwo, jakie mogłoby
zaistnieć, gdyby mężczyzni mieszkali razem z kobietami (w klasztorze).
Artykuł 4
CZY ZWICI NIE BDCY KAPAANAMI MAJ WAADZ KLUCZY"?
Postawienie problemu. Wydaje się, że święci, którzy nie są kapłanami, mają władzę
kluczy, gdyż:
1. Rozgrzeszenie i związywanie" jako władza kluczy" swą skuteczność
zawdzięcza męce Chrystusa. Ale najbardziej Mękę Pańską naśladują ci, którzy z
cierpliwością oraz innymi cnotami naśladują Chrystusa cierpiącego. A więc wydaje
się, że święci, choćby nie byli kapłanami, mogą związywać i rozwiązywać".
2. Powiada św. Paweł (Hbr 7,7): nie ma zaś żadnej wątpliwości, iż to, co
mniejsze, otrzymuje błogosławieństwo od tego, co wyższe". Otóż według św.
Augustyna118 w sprawach duchowych to jest większe, co jest lepsze". A więc lepsi,
czyli ci, którzy mają większą miłość Bożą, mogą błogosławić innych, rozgrzeszając
ich.
Ale z drugiej strony: 1. Według Arystotelesa113, działać może ten, kto ma władzę.
Lecz klucze", które oznaczają władzę duchową, przysługują tylko kapłanom. A więc
także wykonywanie tej władzy należy tylko do nich.
Odpowiedz. Sprawca narzędny tym się różni od sprawcy głównego, że do skutku
swego działania wprowadza pewne podobieństwo nie do siebie, ale do głównego
sprawcy, a sprawca główny wyraża siebie w swym dziele. Ktoś zaś staje się głównym
sprawca, przez to, że ma ideę, którą potrafi urzeczywistnić w innym [tworzywie].
Natomiast sprawcą narzędnym staje się ktoś nie przez to, ale przez użycie narzędzia do
141
urzeczywistnienia skutku zamierzonego przez głównego sprawce. Skoro zaś w
wykonywaniu władzy kluczy" głównym sprawcą jest Chrystus przez swą powagę,
która mu przysługuje jako Bogu i przez swą zasługę, którą zdobył jako człowiek,
dlatego Chrystus może własną powagą posługiwać się władzą kluczy", pochodzącą z
pełni dobroci Bożej i z doskonałości Jego łaski. Natomiast jakikolwiek inny człowiek
nie może wykonywać władzy kluczy" własną powagą, gdyż sam nie może innym
udzielić łaski odpuszczającej grzechy ani wystarczająco zasłużyć na nią. A więc jest
tylko sprawcą narzędnym (w wykonywaniu władzy kluczy"). Dlatego kto otrzymuje
skutki władzy kluczy", upodobnia się nie do tego, kto używa władzy kluczy", ale do
Chrystusa. A więc choćby ktoś miał nawet wielką łaskę, nie może urzeczywistnić
[ Pobierz całość w formacie PDF ]